Kleur heeft een uitzonderlijk effect op leervaardigheden. Zo verbetert het geheugen van een kind bijvoorbeeld met 55 tot 78 procent(1, als zij zich bevinden in een ruimte met kleuren die ze mooi vinden.
De invloed van kleur verandert als het kind ouder wordt, maar verschilt ook per ruimte waar het kind zich bevindt. Een kind van één jaar heeft andere kleuren nodig in een ruimte waar hij speelt, dan waar hij slaapt.
Sommige kleuren helpen om de aandacht erbij te kunnen houden in klaslokalen en auditoria, maar deze kleuren ondersteunen niet bij het studeren of onthouden van informatie. Het is verstandig om deze kennis te gebruiken bij het ontwerpen van klaslokalen en auditoria.
Primaire kleuren en tastbare materialen stimuleren het multi-sensorisch bewustzijn van kinderen tussen de nul en één. Tussen de één en drie jaar beginnen peuters te lopen en ontwikkelen ze hun motorische vaardigheden. Tijdens deze fase stimuleert kleur hun psychomotorische ontwikkeling.
Tussen drie en zes jaar worden kinderen zich bewust van de ruimte waar ze zich in bevinden. Van vier tot twaalf jaar gaan ze naar de basisschool. In deze fase heeft kleur een belangrijke invloed op hun geheugen en leervaardigheden, evenals het ontwikkelen van hun persoonlijkheid.
Tieners en jong volwassenen leren in nieuwe omgevingen. Vier uur durende colleges in auditoria zijn geen uitzondering op de universiteit. Ruimtes zoals collegezalen moeten een goede balans kennen tussen kleuren die energie uitstralen en kleuren die worden geassocieerd met kalmte om de concentratie te stimuleren.